Screener

Verktyget presenterar och rättar automatiskt ett flertal av de vanligaste testen. Syftet är att spara tid och papper (miljövänligt) när man arbetar med datainsamling eller screening. Dessutom försvinner risken för fel vid resultatberäkningen.

Verktyget drivs utan vinstintresse och kommer för alltid vara gratis. Endast test där denna form av (icke-vinstdrivande) användning tillåts, eller där utgivaren har gett sitt samtycke, presenteras i verktyget.

Verktyget riktar sig till personer som arbetar professionellt med testning. Därför presenteras resultaten utan tolkning. Med en inloggning presenteras även cut-off-värden och riktlinjer för vissa test.

Presentation av de tre sätten att använda screener:

  • 1. Snabbstart
  • 2. Inloggning/Unika ID:n
  • 3. Unik Startsida

1. Snabbstart

Sektionen Snabbstart kommer man åt direkt i menyn. Där presenteras testen direkt och då alla frågor är besvarade beräknar man poängen med ett klick. För detta krävs ingen inloggning. Resultatet kan sparas ifall man kopierar resultatlänken som skapas när man är klar.

2. Inloggning/Unika ID:n

Verktyget innehåller en låst sektion, där en test-administratör kan skapa test-grupper (exempelvis en grupp med tio personer, som ska göra MADRS-S, AUDIT och SCL-90). Ett ID genereras till varje testperson, som sedan startar sitt testbatteri på valfri dator.

Som testadmin kan du lägga upp obegränsat med test. Resultaten syns under respektive testgrupp. Där utläses vad personen svarat på respektive punkt, samt vilka poäng som uträknats för varje skala.

Unika ID:n för testpersonen

De unika ID:n som skapas kan man antingen ge till testpersonen eller så skickar man hela länken till testet per epost. På det viset kan testpersonen göra testet vart som helst. Eftersom inga personuppgifter sparas behöver man inte bekymra sig om att information ska hamna i fel händer eller kunna avslöja vem som gjort ett test.

3. Unik Startsida

Varje testadministratör kan skapa en unik startsida för sin mottagning eller klinik. Vill man ha fler startsidor kan man skapa fler användare. På startsidan kan du välja vilka test du vill ska ingå i den automatiska testbjudningen som en testperson möts av. En startsida fungerar såhär:

  • Startsidan innehåller en framsida som presenterar din mottagning eller klinik med dina ord.
  • På sidan finns en startknapp. Då användaren trycker på startknappen presenteras de test som du själv valt ska ingå.
  • När testpersonen genomfört samtliga test tackar sidan för deltagande och hänvisar testpersonen till att gå vidare från datorn.
  • Testsidan laddar automatiskt om tillbaka till startskärmen igen, redo för att ta emot nästa testperson.
  • Alla svar ligger på din användarsida, märkt med den tidpunkt som testpersonen satte sig och startade alla test.

Sekretess

Sekretess och patientsäkerhet är viktig. Därför sparar verktyget inte några uppgifter som kan kopplas till en testperson. Allt som används är ett anonymt ID. Ansvar att upprätthålla sekretess och följa god sed faller på testadministratören.

Framtidsplaner

Sidan kommer fortlöpande uppdateras med nya test allt eftersom. Om du har ett test du gärna skulle vilja ha automatiserat så hör av dig till mig: johnny@ulinder.net / LinkedIn